ثبت نام کنید

ورود

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

افزودن پرسش

ورود

ثبت نام کنید

راه حل تند صحبت کردن چیست؟

گزارش
پرسش

دلیل گزارش را بنویسید

گزارش
انصراف

من چهارده سال سن دارم اما اینقدر تند حرف می زنم که کلمات در دهانم نمی چرخد که به زبان بیاورم. خیلی عذاب می کشم. لطفا در این مورد توضیح بدهید.

حل شده 0
اختلالات روانی نرگس 7 سال 1 پاسخ 11433 مشاهده 0

پاسخ ( ۱ )

  1. دلیل گزارش را بنویسید

    گزارش
    انصراف

    در ابتدا تند حرف زدن را معنی کنیم: در تند حرف زدن، ارتباط معنی دار میان کلمات حفظ می شود و مفاهیم به درستی ادا می شود اما دیگران احساس میکنند سرعت کلام یا تعداد کلمه در واحد زمان، بیش از انتظار عرف جامعه است. لکنت زبان و اختلالات تلفظ کلمات نیز با تند حرف زدن متفاوت است. اما تند حرف زدن در چه کسانی دیده می شود و می تواند چه تشخیص هایی را در برگیرد؟ می توانیم علل تند حرف زدن را در موارد زیر تقسیم کنیم. دقت کنید که بسیاری از اختلالات طیف دارد و می‌تواند شدت بسیار متفاوتی داشته‌ با‌شد و حتی زیر گروه هایی دارد که با یکدیگر تفاوت دارند:

    الف – اختلال بیش فعالی- کم توجهی : در این اختلال که سر نخ های آن از دوران کودکی شروع می‌شود شامل زیر گروهایی همانند پرجنب و جوش، کم تمرکز و تکانه ای است. در این افراد ممکن است پرحرفی، کم تحملی و پریدن وسط کلام دیگران، جاگذاشتن وسایل و بی دقتی و کاهش تمرکز و غرق شدن در رویاهای روزانه دیده شود. در بزرگسالی تنها برخی از علائم بیش فعالی- کاهش تمرکز باقی می‌ماند و تشخیص اصلی آن با شرح حال دقیق و مصاحبه بالینی است و تست های مربوطه قطعیت تشخیصی ندارند.

    ب – اختلالات اضطرابی: تند حرف زدن، همانند آرام و با تاخیر حرف زدن، می‌تواند نشانه اضطراب باشد. اختلالات اضطرابی موارد زیادی را در بر می‌گیرد همانند اضطراب اجتماعی که در مواجهه با دیگران فرد دچار علائم جسمی و روانی اضطراب می‌شود، در اضطراب منتشر که همیشه نگران است و بدترین تفسیرها (نکنه… نکنه…) به ذهنشان می‌آید، در اختلال استرسی حاد و پس از حادثه که پس از واقعه استرس زا، نگرانی و گوش به زنگی را در ایشان می‌توان دید.

    ج – بیماری وسواس و اختلال شخصیت وسواسی: در این دو اختلال نیز تند حرف زدن ممکن است دیده شود. فردی که نگران است وقت کم بیاورد یا به هر دلیلی نتواند تمام مطلب را به دیگران بگوید سعی می‌کند تا ناخودآگاه سرعت کلام را بالا ببرد تا به طور دقیق تر و با جزئیات مطلب را بیان کند.

    د – اختلالات خلقی: در بیماری دوقطبی ممکن است فرد در دوره ای که حالت تحریک پذیر یا شیدایی پیدا کرده است تند حرف بزند. در این بیماری، اعتماد به نفس کاذب، ریسک پذیری، نوسان روحیه، ولخرجی، کاهش نیاز به خواب و … نیز دیده می‌شود.

    ذ – اختلالات شخصیت: افرادی که شخصیت نمایشی دارند دوست دارند تا حد امکان، توجه دیگران را به خود جلب کنند و تند حرف بزنند. این افراد عاشق جلب توجه از دیگران هستند و ممکن است در سبک پوشش و لباس، طرز برخورد به گونه ای رفتار کنند که برای دیگران حساسیت زا و حتی تحریک کننده باشد.

    ر – سایر موارد: تند حرف زدن ویژگی اختصاصی یک تشخیص نیست و میتواند در افرادی که از سلامت روان برخوردارند به صورت سرشتی نیز دیده شود. توصیه می‌کنیم در صورتی که تند صحبت کردن برای شما یا اطرافیانتان آزار دهنده است جهت ارزیابی تشخیصی و درمان، به همکاران روانپزشک یا روانشناس بالینی مراجعه کنید.

    سامانه پرسش وپاسخ روان شناسی نجوای مشاور

    منبع:سپیده دانایی _دکتر حنیف صادقی

    بهترین پاسخ

ارسال یک پاسخ

جمع 4 بعلاوه 4 چند است ؟ ( 8 )

درباره نرگس