ثبت نام کنید

ورود

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

افزودن پرسش

ورود

ثبت نام کنید

علاقه عاطفی و کشش جنسی نسبت به همسرم ندارم

گزارش
پرسش

دلیل گزارش را بنویسید

گزارش
انصراف

مردی ۲۹ ساله هستم که به مدت چهار سال، پیش از ازدواجم با خانمی رابطه داشتم. او اولین جنس مخالفی بود که وارد زندگی ام شده بود و با وی روابط عاطفی عمیقی داشتم ( البته به دلیل دوری و بعد مسافت محل تحصیل با زندگی ام، او را خیلی کم می دیدم و بیشتر رابطه ما تلفنی بود و من هیج گونه رابطه جنسی با ایشان نداشتم ). نهایتا وقتی برای ازدواج اقدام کردم، با مخالفت شدید خانواده ام روبرو شدم و از ازدواج با ایشان صرف نظر کردم. این منصرف شدن به دلایلی بود که نمی دانم چقدر منطقی و معقول بودند. آن خانم پس از این قضیه، ازدواج کردند که این ازدواج همزمان با مراحل فارغ التحصیلی و کارهای پایانه نامه ام بود. به هر حال فشارهای مضاعف باعث شد که من دچارافسردگی شوم و وارد رابطه دیگری شوم که این رابطه به ازدواج ختم شد و اکنون دو سال ازاین ازدواج می گذرد. حاصل آن فرزند پسری است که به شدت به او علاقمند هستم. اما مشکل من این است که علاقه عاطفی و کشش جنسی  نسبت به همسرم ندارم، با این که ایشان بسیار شریف هستند. از طرف دیگر هنوز سودای عشق نافرجام در ذهنم هست که بسیار آزارم می دهد. در دوران دانشجویی و جوانی نیز میل جنسی زیادی داشتم و به برقرای رابطه با دختران علاقه مند بودم که هیچ وقت در آن باره موفق نشدم واین برای من تبدیل به یک عقده شده است. احساس می کنم هنوز این تمایل نابه جا وجود دارد با این که می دانم اشتباه است. لطفا مرا راهنمایی کنید؛ در وهله نخست برای این که همسرم را دوست داشته باشم و پس از آن برای این که وارد روابط ناسالم دیگری نشوم.

حل شده 0
مشکلات همسرداری نرگس 7 سال 1 پاسخ 5959 مشاهده 0

پاسخ ( ۱ )

  1. دلیل گزارش را بنویسید

    گزارش
    انصراف

    شما فردی هستید که حدود چهار سال با یک خانم رابطه داشتید، قصد کردید که با ایشان ازدواج کنید و حتی یک حس همسر بودن را با ایشان تجربه کردید، هرچند رابطه رسمی اتفاق نیافتاده است. به دلایلی در پایان این رابطه، ازدواج سر نمی گیرد و پس از آن با همسر فعلی تان ازدواج می کنید. هم اکنون شما در واقع نوعی عدم رضایت از رابطه جنسی با همسرتان دارید. نکته اول که می بایست در نظر داشته باشیم این است که به طور کلی سه ملاک اصلی در انتخاب همسر وجود دارد. البته این سه ملاک کافی نیست، اما لازم است.

    مورد نخست این است که فرد باید از جهت ظاهری و جسمی برای شما جذابیت داشته باشد و این جذابیت داشتن یک فرمول زیبایی شناختی ندارد. بلکه هر فرد بایستی به خودش مراجعه کند و ببیند آیا طرف مقابل به دلش می نشیند یا خیر. مورد دوم این است که بدون توجه به تفاوت های جنسیتی آیا این فرد که قرار است مانوس و همراه شما باشد، می تواند به عنوان یک دوست با شما باشد؟ آیا شما دو نفر می توانید لحظاتی را با یکدیگر بگذرانید و احساس کنید لحظات آرامبخشی دارید؟ آیا این احساس را دارید که همدیگر را درک می کنید؟ آیا با روحیات یکدیگر همراه هستید؟ و در یک کلام آیا این حس را دارید که با همجنس خود می خواهید نوعی دوستی برقرار کنید؟ این دوست بودن واین صمیمیت، نکته دوم است.

    مورد سوم تعهد است. لازمه ازدواج تعهد است. تعهد یعنی فرد در فراز و فرودهای زندگی و در مشکلات محکم باشد و این رابطه یک رابطه دوسویه باشد. گاهی یکی از طرفین نیاز به کمک و حمایت دارد و بعضی اوقات این حمایت و کمک خواستن ممکن است جایش تغییر کنید. بنابراین تعهد و رابطه دوسویه از ملزومات دیگر زندگی زناشویی است.

    بنابراین نکته ای که شما بایستی به آن توجه کنید این است که آیا وقتی که با همسرتان آشنا شدید و تصمیم گرفتید با ایشان ازدواج کنید، طرف مقابل برایتان جذابیت داشت یا خیر؟ پاسخ شما می تواند توصیه های متفاوتی را از طرف ما به دنبال داشته باشد.

    یعنی اگر پاسخ تان مثبت است یک سری توصیه ها را برایتان داریم و اگر پاسخ منفی است، توصیه هایی دیگر را. اکثریت افرادی که به ما مراجعه می کنند و عدم رضایت زناشویی دارند، معمولا به این صورت است که در ابتدا طرف مقابل برایشان جذابیت داشته است و در واقع نسبت به طرف مقابل بی تفاوت نبوده اند. اما به مرور زمان از میزان این جذابیت کاسته شده است.

    بنابراین در این حالت این مسئله وجود ندارد که خانم مورد نظر برای مرد جذابیت ندارد، بلکه مسئله دیگری شکل گرفته است. به این مسئله در قالب نکته دوم اشاره می کنم.

    اگر فردی با خانمی آشنا شده باشد و در واقع حس همسر بودن را به این شخص داشته باشد و به دلایلی رابطه شکل نگیرد، باید فرد مدتی را به خود زمان بدهد تا مراحل سوگ رابطه قبلی را پشت سر بگذارد. بنابراین اگر شما بدون این که مراحل سوگ رابطه قبلی را گذرانده باشید و پس از این همه سال اکنون حس یک عشق نافرجام را دارید، طبیعتا آن رابطه و آن خانم همچنان ذهن شما را درگیر کرده است.

    به نوعی این حالت باعث می شود که هر فرد دیگری وارد رابطه با شما شود، با آن عشق نافرجام مقایسه شود. مقایسه کردن به طور محسوسی در درازمدت روی رابطه زناشویی تاثیرگذار خواهد بود. یعنی به تدریج و در طی مراحل ازدواج و زندگی زناشویی، آن رابطه نافرجام در ذهن شما بزرگ و بزرگتر خواهد شد و ناخودآگاه همسرتان را با فرد قبلی مقایسه خواهید کرد و این مقایسه مثل یک سم، رابطه زناشویی را کاملا به هم خواهد ریخت. به همین دلیل توصیه خیلی جدی ما این است که اگر به هر نوعی آن خانم قبلی را چک می کنید (در فضای مجازی یا خاطراتشان را) یا به نوعی به صورت غیر مستقیم ایشان را پیگیری می کنید، کاملا می بایست این رابطه را قطع نمایید.

    هرچند این قطع کردن می تواند برای شما آزار دهنده باشد و حتی غمگینی و نوعی حالت سوگ را در شما تشدید کند، اما به خودتان این فرصت را بدهید که بدون مقایسه کردن همسرتان با فرد دیگری، رابطه زناشویی را تجربه کنید. اگر هر فرد دیگری در ذهن شما وجود داشته باشد، حتی اگر هیچ کسی از آن اطلاع نداشته باشد و این کاملا یک مسئله درونی باشد، این حس باعث می شود که نتوانید در رابطه زناشویی به رضایت مورد نظر برسید. بنابراین مقایسه را باید کنار بگذارید.

    اما نکته سوم که می خواهم به آن اشاره کنم این است که دردوران دانشجویی تمایل داشتید که روابطی داشته باشید که هیچ وقت موفق نشدید و هم اکنون این تمایل خود را به عنوان یک تمایل نابه جا ذکر می کنید.

    توصیه سوم من این است که توجه داشته باشید که در فلسفه ازدواج افراد این مسئله را برای خودشان جا می اندازند که قرار است فقط با یک نفر نیازهای جنسی شان را برطرف کنند. بنابراین فرد در ارتباط با سایر افراد این حس را تجربه می کند که یک نوع عدم مالکیت یا عدم امکان ارضا جنسی برای او وجود دارد. در واقع وقتی فرد این تعهد را برای خودش شکل بدهد، هنگامی که با خانم های دیگری مواجه شود، این تعهد برای او نوعی مانع خواهد بود و در واقع احساس می کند که در رابطه با سایر خانم ها اصلا امکان این نیست که از آن کنش های جنسی استفاده بکند.

    اگر این تعهد در ما شکل نگیرد، ناخودآگاه وقتی با جنس مخالف مواجه می شویم، این کشش های جنسی در ذهن ما تقویت می شود. ازدواج لازمه اش تعهد است. تعهدی که هر فرد می بایست داشته باشد و هر کدام از افراد باید این تعهد را درون خود شکل دهند. تعهد به این معنی است که ما فقط با یک نفر از جهت جنسی، چه ظاهری و چه مسائل حسی و درونی به دنبال ارضا شدن باشیم و این یک نوع مسئله درونی هست که هر فرد باید درخودش به یک نوع ثبات در مورد آن برسد.

    در نهایت توصیه من این است که اگر احساس می کنید این مسائل به نوعی فکرتان را درگیر کرده است، با توجه به حس مثبت کلی که نسبت به همسرتان دارید، حتما جهت روان درمانی به همکاران روانشناس و روانپزشک مراجعه نمایید.

    سامانه پرسش و پاسخ روان شناسی نجوای مشاور

    منبع:سپیده دانایی _ دکتر حنیف صادقی

    بهترین پاسخ

ارسال یک پاسخ

جمع 4 بعلاوه 4 چند است ؟ ( 8 )

درباره نرگس