ثبت نام کنید

ورود

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

افزودن پرسش

ورود

ثبت نام کنید

از مرگ اطرافیان ناراحت نمی شوم

گزارش
پرسش

دلیل گزارش را بنویسید

گزارش
انصراف

زنی چهل ساله‌ام؛ مدتی است متوجه شده‌ام از مرگ اقوام خیلی متأثر نمی‌شوم و با این‌که سعی می‌کنم گریه کنم از انجام آن ناتوانم و این موضوع آزارم می‌دهد. علت این بی‌تفاوتی در چیست؟ آیا این موضوع ریشه‌ی اخلاقی یا روانی دارد؟

حل شده 2
اختلالات روانی فاطمه 7 سال 1 پاسخ 1606 مشاهده 0

پاسخ ( ۱ )

  1. دلیل گزارش را بنویسید

    گزارش
    انصراف

    درواقع‌ بی‌تفاوتی یک واکنش از سوی افراد است؛ به این معنا که وقتی اتفاقی نامناسب مانند مریضی، مرگ اطرافیان یا مشکلاتی از این قبیل رخ می‌دهد افراد نسبت به اتفاقات بعدی دچار بی‌تفاوتی می‌شوند.

    لازم به ذکر است واکنش افراد به چند چیز بستگی دارد و چگونگی واکنش‌ها به چند مورد وابسته است‌. ممکن است این واکنش‌ها به گذشته‌ی افراد برگردد؛ یعنی به ژنتیک و رشدونمو افراد در کودکی مربوط شود.

    همچنین می‌تواند به روش برخورد هر فرد با مشکلات بستگی داشته باشد. به هر حال در افراد مختلف نسبت به مشکلات یک سری الگوهای تکراری وجود دارد که این موضوع به مکانیزم‌های دفاعی آن‌ها بر‌می‌گردد؛ به عنوان مثال بعضی‌ها زمانی که با استرس روبه‌رو می‌شوند بلافاصله خشمگین خواهند شد و برخی از دست خودشان ناراحت می‌شوند، که با مراجعه به یک روان‌شناس می‌توان در صورت چنین شباهتی با استفاده از راهکار مورد استفاده مشکل را بر‌طرف کرد. مورد دیگر ‌به بیماری‌های روان‌‍‍‍‍‌پزشکی بر‌می‌گردد.

    در واقع، درباره‌ی این موضوع که ‌من نسبت به استرس‌ها بی‌تفاوت هستم باید دانست از چه زمانی ایجاد شده است. اگر در گذشته بوده باید دید اصلاً واقعیت دارد یا خیر؟ که ‌اگر به گذشته برمی‌گردد به مسائل شخصیتی فرد وابسته است. اما اگر به تازگی پ‍یش آمده است باید علت آن بررسی شود.

    معمولاً این‌طور است که در حساسیت استرس افراد بیشتر می‌شود و این مسئله‌ای ثانویه است. بعضی مثلاً دچار بیماری ‌شبه‌مانیک یا شیدایی می‌شوند، به‌عنوان مثال این افراد در مسائل مذهبی خیلی قوی می‌شوند.

    می‌خواهم بگویم ممکن است ایشان تصور کنند این حس را دارند اما حالت‌شان این‌طور است‌. یعنی بعضی مواقع این موضع دفاعی فرد است که وقتی شخص نزدیکی فوت می‌کند نسبت به بقیه‌ی افراد خانواده بی‌تفاوت می‌شود.

    سامانه پرسش وپاسخ روان شناسی نجوای مشاور

    منبع:سپیده دانایی _ دکتر حنیف صادقی

    بهترین پاسخ

ارسال یک پاسخ

جمع 4 بعلاوه 4 چند است ؟ ( 8 )

درباره فاطمه