بی اجازه پول برداشتن کودکان

گزارش
پرسش

دلیل گزارش را بنویسید

گزارش
انصراف

خواهرم ۹ سالشه و تازه متوجه شدیم بی اجازه از کیف ما پول برمیداره.

چیکار کنیم تا این کار را ترک کند؟

حل شده 0
کودک فاطمه 7 سال 1 پاسخ 2672 مشاهده 0

پاسخ ( ۱ )

  1. دلیل گزارش را بنویسید

    گزارش
    انصراف

    کودکان ۶ تا ۱۲ سال، نه تنها مفهوم مالکیت را درک می کنند، بلکه به تدریج قادرند به اشتباه بودن عملشان نیز پی ببرند. زمانی که شروع به درک اینگونه مفاهیم می کنند، والدین باید حد و مرزهای مالکیت و رفتارهایی را که به آنها «دزدی» گفته می شود، برایشان روشن سازند.

    لذا اگر در این بازه سنی دزدی صورت گرفت عمدتا چند عامل مهم درگیر است:

    ۱- جلب توجه

    ۲- کمبود مالی

    ۳- انتقام گرفتن

    ۴- پذیرفته شدن در جمع همسالان

    حال خودتان بررسی کنید و ببینید این کودک به چه دلیل دست به این رفتار می زند؟ضمنا به این موارد هم توجه داشته باشید:

    – در گام اول مفهوم دزدی را برای کودک خود به طور واضح شرح دهید: «دزدی یعنی برداشتن چیزی که مال شما نیست، بدون اجازه صاحب آن». دزدی را همیشه یک کار نادرست بنامید و هیچ استثنایی برای آن قرار ندهید. مرتب به فرزندتان یادآوری کنید و آن را یک هشدار جدی بدانید و به سادگی از کنار آن نگذرید.

    – وسایل کودکتان را هر چند وقت یک بار بررسی کنید تا مطمئن شوید وسیله ای جدید که شما آن را تهیه نکرده اید به آنها اضافه نشده باشد.- در مورد خاطرات تان که درباره صداقت و درستکاری است صحبت کنید. مثلا زمانی که صندوقدار به اشتباه باقیمانده پول بیشتری به شما داد و شما آن را برگرداندید.

    – به تمام رفتارهایی که کودک از روی صداقت و مسوولیت پذیری انجام می دهد، پاداش بدهید. بر تمام خصوصیات مثبت در کودکتان تاکید کنید.

    – یک موقعیت ساختگی ایجاد کنید که کودکتان ترغیب شود تصمیم خوب و درست بگیرد. زمانی که با شرایط دشوار روبرو می شود، به عنوان مثال ۱۰۰۰ تومان روی میز قرار دهید و طوری وانمود کنید که از وجود آن بی خبر هستید، به او اجازه دهید در برابر وسوسه با نفس خود مبارزه کند یا کودک خود را به مغازه بفرستید و ۵۰۰۰ تومان در اختیارش بگذارید در حالی که آن چیزی که باید خریداری شود، ۱۰۰۰ تومان است، مطمئن شوید که کودک، باقی مانده پول شما را برمی گرداند.

    – در مورد رفتار منفی کودک از او توضیح بخواهید. هرگز او را با انسان های منفی مقایسه نکنید.- وقتی از کودکتان رفتاری منفی دیدید، تمام جوانب آن را برای وی توضیح دهید، و سعی کنیدموضوع را برایش روشن سازید.

    – در هیچ زمانی دزدی را کوچک نشمارید. اجازه دهید کودکتان مسوولیت آن را بپذیرد و مقصر را همسالان و اعضای خانواده ندانید. هیچ بهانه ای را قبول نکنید. دزدی را در هر زمانی ناپسند بدانید.

    – جریمه ای که برای دزدی در نظر می گیرید باید بلافاصله باشد. به عنوان مثال در کارهای خانه مثل نظافت، او را سهیم کنید یا برای مدتی از دوچرخه سواری محرومش کنید.

    – با توجه به چیزی که کودک دزدیده او را برای مدتی از آن محروم کنید. به عنوان مثال اگر یک شکلات برداشته برای ۳ هفته از خرید شکلات خودداری کرده و این مدت را در تقویم ذکر کنید.

    – فرق بین دزدی و امانت گرفتن را می توانید با مثال هایی برای کودک توضیح دهید. امانت گرفتن از کتابخانه و پس دادن مجدد آن.

    – گاهی دزدی برای جلب توجه والدین است. به کودک، راه هایی که می تواند شما را خوشحال کند و توجه تان را جلب کند، شرح دهید.

    – با فرزند خود رابطه دوستانه داشته باشید. به کودک بیاموزید که خواسته اش را با شما در میان بگذارد.- هرگز کودک را وادار به اعتراف کردن و قسم خوردن نکنید، چون این کار، شما را از یافتن دلیل رفتار دور می کند. در عوض به او بگویید امیدوارم راست بگویی و اینگونه نباشد.

    – حتما برای کودک خود پول تو جیبی مقرر کنید.

    موفق باشید

    بهترین پاسخ

ارسال یک پاسخ

جمع 4 بعلاوه 4 چند است ؟ ( 8 )

درباره فاطمه