ثبت نام کنید

ورود

رمز خود را فراموش کرده اید ؟

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

افزودن پرسش

ورود

ثبت نام کنید

من خیلی خجالتی ام!

گزارش
پرسش

دلیل گزارش را بنویسید

گزارش
انصراف

پسرى بیست ساله هستم خیلى خجالتى ‌ ام. با اینکه وارد دانشگاه شده ‌ ام هنوز هم اگر در مسیرم دختری باشد راهم را کج می ‌ کنم. در کلاس می ‌ترسم پای تخته بروم چون سرخ می ‌ شوم. لطفاً کمکم کنید.

حل شده 0
اختلالات روانی فاطمه 7 سال 1 پاسخ 885 مشاهده 0

پاسخ ( ۱ )

  1. دلیل گزارش را بنویسید

    گزارش
    انصراف

    اولین سؤالی که در مورد شما باید پرسید این است که آیا خجالتی بودن شما همیشگی است یا فقط وقتی یکی از افراد جنس مخالف حضور دارد، خجالتی هستید؟ از ابتدای پرسش‌تان برمی‌آید یک خجالتی همیشگی باشید، اما موقعیت‌هایی که توضیح داده‌اید‌ با توجه به حضور خانم‌ها در کلاس، هر دو شرایطی است که جنس مخالف در آن حضور دارد. به هر حال ما هر دو فرض را در نظر می‌گیریم.

    اگر شما یک «همیشه خجالتی» هستید، احتمالاً مهم‌ترین دلیل این است که مهارت‌های ارتباط با دیگران را به‌درستی بلد نیستید. احتمالاً نمی‌دانید چه‌طور باید محترمانه و قاطعانه از دیگران درخواست کنید یا به درخواست آنها جواب دهید. نمی‌دانید چه‌طور می‌شود هیجان‌های دیگران را شناخت و به آنها پاسخ مناسب داد. نمی‌دانید چه‌طور باید به حرف دیگران گوش داد و نمی‌دانید چه‌طور‌ باید تعارض با دیگران را حل کرد. هر کدام از این مهارت‌های ارتباطی بحث وسیعی دارد که خواندن همین مجله یا شرکت در کارگاه‌های معتبر مهارت‌های ارتباطی می‌تواند به شما در یاد گرفتن هر کدام‌شان کمک کند. احتمالاً این همیشه خجالتی بودن شما ریشه در شیوه‌ی تربیتی خانواده‌تان یا تجربه‌های شکست‌خورده از ارتباط‌های ناموفقی که در کودکی برقرار کرده‌اید؛ دارد، اما به هر حال می‌توانید در هر زمانی به این مهارت‌ها مجهز شوید.

    اگر فقط در حضور خانم‌ها خجالتی هستید، قضیه کمی پیچیده‌تر است. باید ببینید اولین تجربه‌های شما از حضور یک نفر از جنس مخالف چگونه گذشته است. آیا با مادرتان مشکلی نداشته‌اید؟ آیا در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید که در آن خواهران یا دخترهای اقوام حضور پررنگ داشته‌اند یا نه؟ آیا ارتباط برقرار کردن در سطح غیرصمیمانه با جنس مخالف را آموخته‌اید؟ برای هر کسی اضطراب از حضور جنس مخالف معنایی خاص دارد. یکی به آنها اعتماد ندارد، یکی فکر می‌کند مورد ارزیابی منفی آنها قرار می‌گیرد و بنابراین از اول وارد این رابطه‌ی ارزیابانه نمی‌شود، یکی تجربه‌های شکست‌خورده‌ای در مورد آنها دارد و یکی هم ممکن است احساس گناه ‌کند. حضور جنس مخالف در شما کدام ذهنیت را زنده می‌کند؟ تشخیص این ذهنیت‌ها گام اول است و اصلاح کردن گام به گامش کاری است که باید با حضور یک متخصص انجام دهید.

    سامانه پرسش وپاسخ روان شناسی نجوای مشاور

    منبع:سپیده دانایی _ دکتر سعید بی نیاز

    بهترین پاسخ

ارسال یک پاسخ

جمع 4 بعلاوه 4 چند است ؟ ( 8 )

درباره فاطمه